השהייה במחנה קיץ בארה"ב, האתגרים החברתיים והספורטיביים והחברים החדשים שפוגשים בני הנוער, הם הזדמנות נפלאה עבורם לעצב את הזהות האישית שלהם בסביבה שדורשת מהם השתלבות חברתית, עצמאות ויכולת קבלת החלטות. זהות אישית היא מושג שמתאר את האופן שבו החניך מזהה את עצמו ואת יכולותיו. היא גורם מרכזי בהתנהגות בני נוער, המאפשר להם ליטול אחריות מתוך תחושה של ביטחון. יצירת זהות אישית מחייבת את החניך הצעיר להתנסות, להשתנות ולהתמודד עם קשיים.
בתקופת השהות במחנה הקיץ יכולים החניכים לעצב את זהותם תוך יצירת הדרך האישית שלהם להתבגרות ולעצמאות. החניכים לומדים להשפיע ולהיות מושפעים ולומדים לפעול בתוך מערכת הגומלין של הקבוצה שלהם כשהם שוהים הרחק מהבית, בין בני גילם. ללא ביקורת של ההורים אך תוך התמודדות עם הסביבה מפתחים החניכים זהות עצמית, נוטלים על עצמם תפקידים חדשים ועומדים במטלות ובאתגרים חדשים.
הם לומדים להכיר את חבריהם מתוך מערכת יחסית הדדית בתוך הקבוצה, מוצאים את מקומם ומגבשים את התפיסה שלהם לגבי היכולות שלהם כאשר ההתנסויות, ההצלחות והכשלונות מאפשרים להם לבדוק את יכולותיהם להתמודד עם קשיים אוביקטיביים וסוביקטיביים. גם לאופן המעורבות בחיי מחנה הקיץ יש מקום ביצירת הזהות של החניכים, כאשר מעורבות והשתתפות בפעילויות יכולות להעניק לחניך אפשרויות רבות יותר לעיצוב הזהות אישית.
השהות במסגרת המחנה, שאורכת כמה שבועות, היא חווייה חדשה עבור בני הנוער שיכולים לבחון את יכולותיהם ביצירת מערכות יחסים עם חברים ומדריכים. תוך כדי התנסות ולמידה הם רוכשים עצמאות וביטחון עצמי שמעצבים את זהותם במהלך שנות ההתבגרות. האם הצעירים שמגיעים למחנה הקיץ בחו"ל לא מעוניינים לבלות ולהנות עם בני גילם בחופשת הקיץ? ובכן, עיצוב הזהות האישית לא סותר את ההנאה והוא אינו תהליך מכוון – הוא נובע מעצם ההתמודדות של החניך עם פעילויותיו, הצלחותיו וכשלונותיו. עם זאת, השהות במחנה הקיץ לא מחייבת את בני הנוער ליצירת זהות אישית. לאחר סיום תקופת מחנה הקיץ בארה"ב נשמרים לשנים רבות הזכרונות הנפלאים, החברים החדשים, חוויות הספורט, האתגרים וההצלחות.